Koffie?

Met een kop koffie bespreken we jouw vraag en bekijken we hoe deze aan te pakken. Laat hieronder svp je naam en contactgegevens achter, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvende afspraak!

Dank je wel! Je bericht is ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan. Controleer of alle velden correct zijn ingevuld en probeer het nogmaals.

Adres

Burgemeester Colijnstraat 229
2771 GN Boskoop

ries@coachingcreativecompanies.nl
06 53 12 87 17

De waarde van ontwerpers: wat moet jij je opdrachtgevers vragen?

June 11, 2023

Wat moet jij je opdrachtgevers vragen?

Het bepalen van de juiste prijs voor jouw diensten kan een lastige puzzel zijn, dat zal iedere ontwerper (en architect) beamen. Hoeveel kun je vragen? Moet je jouw tarieven baseren op de tijd die je besteedt aan een project of op de toegevoegde waarde die je biedt? Of zijn royalties misschien een optie? Deze blog gaat over de financiële waarde van jouw diensten (of die van je bureau natuurlijk) en welke factoren en mogelijkheden je kunt overwegen bij het bepalen van je tarieven.

Tijdbesteding

De optie tijdbesteding is nog altijd de meest toegepaste variant. Hierbij wordt jouw projecttarief gebaseerd op de tijd die je nodig hebt voor een project. Dit geeft transparantie voor zowel jou als de opdrachtgever. Je kunt jouw uurtarief baseren op de marktsituatie, jouw ervaring, expertise en kosten.Dit model werkt vaak goed voor projecten (of bij grotere projecten voor iedere fase) waarvan de tijdsbesteding redelijk voorspelbaar is. Nadeel van deze variant is dat tijd altijd een beperkende factor is voor je inkomen.

Te laag tarief

Daarnaast zijn ontwerpers soms geneigd om te weinig te vragen of een te laag uurtarief aan te bieden. Vaak door een gebrek aan zelfvertrouwen of de angst om klanten af te schrikken. Je wilt natuurlijk concurreren en opdrachten binnenhalen, maar het is cruciaal om jouw waarde niet te onderschatten. Jouw expertise en vaardigheden verdienen een passende vergoeding, zeker wanneer daar unieke kennis tegenover staat. Zowel de BNO als de BNA doen onderzoek naar gangbare uurtarieven, die je kunt terugvinden in hun branchemonitors.

Meerwaarde

Een meerwaardebenadering (ofwel value based pricing) is een goed alternatief voor tijdsbesteding. Hierbij wordt het projecttarief gebaseerd op jouw bijdrage aan de meerwaarde van het project en het potentiële resultaat voor de opdrachtgever. Dit kan bijvoorbeeld door voor jouw tarief een percentage van de totale projectkosten te nemen. Je moet dan wel goed duidelijk maken welke specifieke vaardigheden je te bieden hebt en welke voordelen deze hebben voor de opdrachtgever. Denk aan innovatie, esthetiek, duurzaamheid, procesbegeleiding, gebruikersvriendelijkheid en functionaliteit.

Royalties

Bij een royaltyovereenkomst ontvang je een percentage van de opbrengst of winst van een project nadat het is voltooid of verkocht. Dit kan vooral interessant zijn bij grotere projecten of als je een uniek ontwerp hebt gecreëerd dat commercieel succesvol kan zijn. Het is een mooie manier om jouw betrokkenheid bij het project te waarborgen en om mee te profiteren van de resultaten van de opdrachtgever. Bovendien wordt deze variant niet beperkt door de factor tijd. Let er wel op dat je weet met wie je in zee gaat en dat afspraken heel goed contractueel worden vastgelegd.

Andere modellen

Naast de bovenstaande opties kun je bijvoorbeeld een vast tarief hanteren voor specifieke soorten projecten die je vaker doet. Dit biedt duidelijkheid en voorspelbaarheid voor zowel jou als de opdrachtgever. Ook kun je een abonnementsmodel aanbieden waarbij opdrachtgevers regelmatige ontwerpdiensten ontvangen tegen een maandelijkse vergoeding.

Samenwerking

Er is geen one-size-fits-all aanpak als het gaat om het bepalen van jouw tarieven. Het is belangrijk om samen met jouw opdrachtgever om tot een tariefstructuur te komen die voor beide partijen werkt. Luister naar hun behoeften en verwachtingen, leg uit hoe jouw tarieven zijn opgebouwd en waarom je een bepaald bedrag vraagt. Maak heldere afspraken over taken en verantwoordelijkheden. Zo kun je in goed overleg tot een eerlijke en wederzijds bevredigende overeenkomst komen.

Geschiedenis

Welke optie je ook kiest, houd voor elk project bij hoe de financiële prestatie is geweest. Hiervoor bestaan handige projectadministratietools. Je bouwt er in de loop van de tijd waardevolle ervaring en geschiedenis mee op waar je veel van kunt leren. Dit helpt je om je projecten steeds beter in te schatten, te bepalen welk verdienmodel juist is en wat je voor het project kunt vragen. Zonder dat je je zelf steeds weer in de vingers snijdt.

Wees zelfverzekerd

Als ontwerper heb je unieke expertise die waardevol is voor jouw opdrachtgevers. Of je je tarieven nu baseert op uurbesteding of op de toegevoegde waarde, of je royalties overweegt of andere verdienmodellen hanteert, wees niet bang om de waarde van jouw diensten te onderkennen en een eerlijke vergoeding te vragen. Jouw expertise en vaardigheden verdienen het en een passend tarief stelt je in staat om de hoogwaardige dienst te leveren waar jouw opdrachtgever naar op zoek is.

NB dit artikel beperkt zich tot opdrachtsituaties. Voor het zelf produceren of licentiëren van jouw ontwerp bestaan weer andere verdienmodellen.

Wil je meer weten of graag sparren over jouw tarieven en je verdienmodel? Neem dan even contact op via de knop hieronder, ik help je graag verder.

Training Grip op Geld

In samenwerking met de BNA en BNO verzorg ik ook dit jaar (3 en 17 november 2023) weer de training 'Grip op Geld'. Grip op geld betekent meer rust, vertrouwen en overzicht voor jou en jouw organisatie. Het helpt je om te sturen op acquisitie, personeel, belangrijke uitgaven en bij het nemen van beslissingen die ertoe doen.

Meer informatie en inschrijven via:

BNA: https://bna.nl/agenda/grip-op-geld/gogeld-2023-1

BNO: https://www.bno.nl/event/grip-op-geld-2023-11-03-750/register

Ries Meertens - Coaching Creative Companies

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Maak een kennismakingsafspraak