Koffie?

Met een kop koffie bespreken we jouw vraag en bekijken we hoe deze aan te pakken. Laat hieronder svp je naam en contactgegevens achter, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvende afspraak!

Dank je wel! Je bericht is ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan. Controleer of alle velden correct zijn ingevuld en probeer het nogmaals.

Adres

Burgemeester Colijnstraat 229
2771 GN Boskoop

ries@coachingcreativecompanies.nl
06 53 12 87 17

Focus in tijden van verandering

January 24, 2024

Verandering is des mensen

'Verandering is de enige constante'. Deze uitspraak was al gangbaar in de Griekse Oudheid en ik houd hem ook vandaag de dag graag voor aan mijn coachees. Verandering is des mensen en inderdaad van alle tijden, lees het boek ‘Sapiens’ van Harari er maar eens op na. Honderdduizenden jaren geleden was Homo Sapiens nog een onbeduidende diersoort. Enkele tienduizenden jaren geleden hebben we ons echter ontwikkeld tot de enige menssoort en later tot meest dominante diersoort van onze planeet. Dit hebben we bereikt dankzij ons vermogen om te communiceren, om samen te werken en om omstandigheden (bijna) onbegrensd naar onze hand te zetten.  

Versnelde verandering

Als we veranderingen van vroeger tijden met die van nu vergelijken, mag je constateren dat veel veranderingen steeds meer aan het versnellen zijn. Veranderingen die 1000 jaar geleden plaatsvonden vallen in het niet bij de veranderingen van de afgelopen 500 jaar, laat staan die van de afgelopen 50 jaar. En vijfentwintig jaar geleden baseerden bedrijven hun strategische plannen op toekomstscenario's voor bijvoorbeeld de volgende tien of vijftien jaar. Hoewel ook dat alweer achterhaald lijkt, is het op bepaalde terreinen nog steeds wijs om hier rekening mee te houden. Bijvoorbeeld op energiegebied, of op infrastructreel of bouwkundig niveau. Op andere vlakken echter kun je de ontwikkelingen bijna op dagelijkse basis bijhouden, zoals we de afgelopen jaren hebben gemerkt.

Strategische focus

Toekomstscenario's zijn interessant en belangrijk, maar hoe de toekomst er werkelijk zal uitzien kan niemand je met zekerheid vertellen. Het is in mijn ogen dan ook niet noodzakelijk om ten behoeve van je bedrijfsstrategie harde doelen te stellen voor de langere termijn. We moeten de verandering omarmen. Maar waarom is focus dan toch van belang? Een heldere focus geeft je bedrijf richting en is daarmee eerder koersbepalend dan doelstellend. Jouw strategische focus geeft je grip op je bedrijf en bedrijfsvoering, het voorkomt dat je alleen maar brandjes loopt te blussen. Focus helpt je enorm bij het nemen van beslissingen, bij het benaderen van klanten en bij het uitdragen van jouw verhaal naar je team en naar de buitenwereld.  

Hoe doe je dat?

In je strategische focus leg je vast waar je voor staat, wat je uniek maakt, wat je ambieert en hoe je je ambities wilt waarmaken. Dit is gebaseerd op zowel interne drijfveren als op externe ontwikkelingen. Vanuit deze focus definieer je je operationele bedrijfsdoelen en een heldere aanpak voor de kortere termijn.

Voor de ontwikkeling van je strategische focus volg je deze zes stappen:

  1. Maak een lijst van de relevante kansen en bedreigingen in en om jouw markt.
  2. Inventariseer de sterke en zwakte punten van jouw bedrijf die van invloed zijn op jouw toekomst.
  3. Selecteer en filter de bovenstaande punten op basis van strategische waarde, deze punten vormen tezamen jouw strategische agenda.
  4. Als het goed is kun je hieruit de doelen stellen waar jij de komende jaren mee aan de slag wilt gaan. Maak deze zo concreet mogelijk.
  5. Bedenk voor ieder doel hoe je deze wilt gaan realiseren.
  6. Beschrijf compact en op een onderscheidende en inspirerende manier waar je voor staat en wat je de wereld en jouw klant te bieden hebt.

En vergeet niet: de wereld verandert constant, daarom moet je focus van tijd tot tijd (jaarlijks) ook weer bijstellen.

Wil je meer weten over de aanpak van focusontwikkeling voor jouw bureau, of heb je behoefte aan inspirerende en gestructureerde begeleiding in de zoektocht naar jouw focus? Neem dan contact op voor een afspraak: ries@coachingcreativecompanies.nl.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Maak een kennismakingsafspraak