Koffie?

Met een kop koffie bespreken we jouw vraag en bekijken we hoe deze aan te pakken. Laat hieronder svp je naam en contactgegevens achter, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvende afspraak!

Dank je wel! Je bericht is ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan. Controleer of alle velden correct zijn ingevuld en probeer het nogmaals.

Adres

Burgemeester Colijnstraat 229
2771 GN Boskoop

ries@coachingcreativecompanies.nl
06 53 12 87 17

Hoe geef je vorm aan leiderschap?

May 20, 2020

Als partner bij een architecten- of ontwerpbureau vind je het wellicht een uitdaging op een goede manier invulling te geven aan jouw leiderschap. Je wilt dat je medewerkers zelfstandiger opereren, zich op hun plek voelen en hun bijdrage kunnen leveren aan een optimaal eindresultaat. In de praktijk blijkt dat echter nogal lastig te realiseren. In dit artikel lees je meer over de uitdagingen van leiderschap in de lerende organisatie.

Het bekleden van een leidende positie in de traditionele zin betekent grosso modo dat de leider knopen doorhakt en bepaalt wat er gebeurt, hoe het gebeurt en wanneer het gebeurt. De medewerker gaat ermee aan de slag en bespreekt het met zijn baas. Dat in wezen erg onhandige plaatje plaatje hebben veel medewerkers en leiders nog steeds in hun hoofd. Deze wederzijdse vaak onbewuste perceptie helpt natuurlijk niet erg om een stap voorwaarts te maken met jouw leiderschap.

Besef echter goed dat de verantwoordelijkheid voor de verandering enkel en alleen ligt bij jou. Het is aan de medewerker om dit op zijn manier en tijd op te pakken. En dat is voor elk individu anders. Waar jij als leider aan kunt werken is een heldere visie op jouw organisatie en duidelijke verbeterdoelen formuleren waar het team mee aan de slag kan. Dat is wat anders dan delegeren. In het verbeterproces heb je als leider een coachende functie. Dat betekent dat mensen zelf aan de slag gaan met verbeteringen, zij zijn immers de professionals die het weten hoe het moet en het ook moeten doen. Jij bent degene die hen helpt om het steeds beter te doen. Je medewerkers zijn de meest waardevolle personen, niet jij.

Essentiële voorwaarde voor verandering is dat er fouten worden gemaakt en dat er ruimte is voor evaluatie en verbetering naar aanleiding van fouten. Fouten zijn een uitgangspunt voor verbetering, niet voor afrekening.

Wil je aan de slag met dit onderwerp? Kijk dan even bij de projectvoorbeelden of neem direct contact op om een aanpak te bespreken.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Maak een kennismakingsafspraak